duminică, 6 martie 2011

Cozonac cu cacao

Se pare ca am dezvoltat o mica placere vis-a-vis de dulciuri mai nou. Cum am petrecut un weekend linistit in familie, cu curatenie in casa, mancare buna in frigider, o carte buna in mana, o plimbare prin cartier si o poveste buna langa o cana de cafea delicioasa, parca totusi ne lipsea ceva mie si lui Cristi... am descoperit ca ne era dor de mirosul acela grozav de cozonac sau de chec sau de prajitura care se coace in cuptor. Asa ca nu am stat mult pe ganduri si am decis sa fac un cozonac... si cum nu am avut nici un strop de mac, stafide sau rahat prin casa, iar nuca numai cativa samburi, am decis sa fac un cozonac cu cacao. Minunat rezultat!

Aveti nevoie de: 2 oua, 100 ml ulei, 1 plic zahar vanilinat, 150 gr. zahar, coaja si zeama de la 1/2 lamaie, 150 ml lapte cald (gras), 100 ml apa calda, 1 cub de drojdie, sare, 1 lingura mare cu cacao, faina cat cuprinde

Intr-o cana se pune cubul de drojdie, 1 lingurita de zahar, 1 lingura de faina si cei 100 ml apa calda. Se  amesteca putin cu o lingurita si apoi se lasa sa stea intr-un loc cald pana cand amestecul creste considerabil si isi dubleaza volumul.
Se toarna apoi intr-un castron mare. Se adauga ouale intregi si se amesteca bine cu telul. Se adauga apoi treptat uleiul, vanilia si zaharul si se amesteca bine.
Se adauga laptele cald, un pic de faina, coaja si zeama de la jumatatea de lamaie si sarea si apoi se adauga treptat faina pana obtineti un aluat numai bun: elastic si parfumat. Se taie 1/3 din aluat si intr-un bol se amesteca cu cacaoa si putina apa pana devine un pic mai moale si incorporeaza toata cacaoa, apoi se adauga faina pana revine la forma elastica.
Se presara faina peste ambele bucati de aluat, se acopera cu un prosop si se lasa sa creasca intr-un loc caldut cam o jumatate de ora.
Pe o planseta tapetata cu faina se intinde aluatul fara cacaoa, din care se rupe inainte o bucatica mica din care se vor forma modele pe deasupra. Foaia intinsa se lasa deoparte. Se intinde apoi o foaie de aceeasi dimensiune din aluatul cu cacaoa.
Peste prima foaie se presara o mana de zahar tos si apoi se aseaza a doua foaie peste. Se mai presara o mana de zahar tos si se ruleaza cozonacul. Nu strangeti insa prea tare ca sa ii lasati loc sa creasca in voie... al meu si-a triplat volumul pe cand a fost gata.
Din bucatica de aluat lasata deoparte se intind fasii inguste si se fac modele pe deasupra coznacului. Apoi acesta se aseaza in tava tapetata cu hartie de copt si se da la cuptor cam 30 de minute la foc mic spre mediu si apoi inca 20 de minute la foc mai iute (mediu spre tare).

Se testeaza cu scobitoarea si daca aceasta iese curata inseamna ca e copt. Se unge pe deasupra cu ou batut si se presara cu zahar tos si se mai lasa la cuptor inca 2, maxim 3 minute pana se coace oul.
Gata! Consuma ceva timp pana e gata dar merita tot efortul. In functie de marimea tavii pe care o folositi s-ar putea sa descoperiti ca trebuie sa coaceti doi cozonaci... eu asa am patit. Am facut unul in forma clasica si pe celalalt l-am facut rotund si am presarat si cativa samburi de nuca maruntiti printre foi. Am mai pus si cate o cana de lapte fierbinte langa cozonaci cand au fost gata si le-am dat tarcoale nerabdatori pena s-au racit ca sa ne putem bucura de ei in voie.
Pofta mare va doresc!

Un comentariu: